Mobach Transport en Verhuur

Historie

1920 Peet (Petrus) Mobach start met zijn zoon Peet een bodedienst. Met als traject Terneuzen-Sluiskil-Sas van Gent-Westdorpe. Dit gebeurde met paard en wagen.
1926 Zoon Jan Mobach, de vader van Herman komt in het bedrijf werken en de eerste vrachtauto word aangeschaft. Alles wat aangeboden wordt, wordt vervoerd, veelal voor particulieren. Goederen die door beurtschippers (Amsterdam/Rotterdam) naar Terneuzen werden vervoerd en op de markt aldaar werden verdeeld aan de bodediensten met hun vaste trajecten. De goederen die vervoerd werden waren van grote diversiteit zoals: brillen, pillen, poeders tot aan valse gebitten toe.

In de jaren die volgen, voltrekt zich aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen de bouw van de L` Azote(huidige Yara) in Sluiskil-Oost en er komt een geweldige expansie van werk voor de streek.
1936 Peet en Jan nemen de zaak over en de naam verandert in Gebr. Mobach.
1940-1945 In de oorlogsjaren moet het transport weer gedeeltelijk worden verricht met paarden. Jan blijft met z`n vrachtauto rijden, die met een gasgenerator gestookt op kolen wordt aangedreven, wat dikwijls grote ellende betekende. Na de oorlog schakelt Jan meer over op het ongeregelde vervoer, zoals het vervoer van vlas, graan, bieten en glas.
* 2 wagens
1949 Het bedrijf van de gebroeders Mobach splitst zich. Jan gaat verder in het ongeregelde vervoer van vooral landbouwproducten.

 

Lees verder in de jaren '50 tot de jaren '70 >>